Välmående hälsa hela livet

Inspirerat av naturen

Sök
Stäng denna sökruta.

6 fördelar med träning

Din kropp är byggd för rörelse och fysisk aktivitet. Men vilka är fördelarna med träning egentligen? Här tar du del av dem!

Din kropp är byggd för rörelse och fysisk aktivitet. All form av rörelse påverkar din kropp positivt – oavsett om det är vardagsmotion, konditionsträning eller styrketräning. Men vilka är fördelarna med träning egentligen? Här tar du del av dem!

 

1. Piggare!

Du känner dig piggare och gladare, på grund av endorfiner du får av träning.

2. Bättre koncentrationsförmåga

Du får bättre koncentrationsförmåga. När du rör på dig får hjärnan mer blod och blodflödet ökar med ungefär 20 procent. På lång sikt gör det att hjärnan fungerar mer effektivt.

3. Bättre balans

Du minskar risken att drabbas av fallskador och benbrott, eftersom träning ökar din rörlighet och balans.

4. Starkare

Du stärker dina muskler, vilket skyddar dina leder och ditt skelett.

5. Förebygg problem med dina leder

Genom styrketräning stärker du dina muskler som stabiliserar lederna och på så vis kan du förebygga problem med dina leder. Ju starkare muskler, desto mer skyddad kropp. GLYC Active och GLYC Complex är perfekt för dig som tränar regelbundet och vill stötta kroppen inifrån och ut.

Så mycket behöver du träna

Förr ökade en stark och rörlig kropp din chans att överleva rovdjur och andra faror på savannen. På sätt och vis ökar det chansen till ett långvarigt liv även idag. Fysisk aktivitet ger dig nämligen många hälsofördelar – både fysiskt och psykiskt – som kan förbättra och förlänga ditt liv. Du blir helt enkelt piggare, starkare och mår bättre.

Om du rör på dig minst 30 minuter varje dag, sju gånger i veckan, minskar risken att du drabbas av metabola sjukdomar som diabetes typ-2, benskörhet, hjärt- och kärlsjukdomar och vissa cancerformer. Kom ihåg att all fysisk aktivitet räknas, så länge det är en måttligt ansträngande aktivitet!

Styrketräning rekommenderas minst två gånger i veckan. Genom att träna dina muskler hjälper du din kropp att minska risken för skador, eftersom dina muskler bidrar med stöd till kroppen.

Tips för att komma igång med träningen

1. Träningsform för dig

Hitta en träningsform som du faktiskt gillar, så blir det lättare att gå och träna.

2. Träna i lugn takt

Starta försiktigt och trappa upp allt eftersom, så att du orkar hålla i träningen.

3. Mätbara mål

Sätt mätbara träningsmål och följ upp.

4. Träna tillsammans

Skaffa en träningskompis.

5. Var med i ett lopp

Anmäl dig till ett lopp för att hålla motivationen uppe.

Rulla till toppen

Köp produkten online